De herfst is begonnen, pas op met eikels voor de hond

Nieuws: De herfst is begonnen, pas op met eikels voor de hond

Niet iedere hondeneigenaar is zich ervan bewust dat eikels erg gevaarlijk kunnen zijn voor hun hond. En momenteel vallen er weer behoorlijk wat uit de boom
Dat eikels giftig zijn voor honden is niet bij velen bekend. Afgelopen weekend zijn er bij een dierenartsenpraktijk in Hengelo al drie honden behandeld met vergiftigingsverschijnselen, waarvan er één hond al ernstig aan toe was.

Tannine
In een eikel zit tannine waar een grote hoeveelheid looizuur inzit. Het looizuur in de eikel zorgt ervoor dat eiwit gaat klonteren. Mocht de hond eikels hebben gegeten, dan kan de hond last krijgen van onder andere buikpijn en diarree. Ook kunnen symptomen als sloomheid optreden, er kunnen verlammingsverschijnselen ontstaan en de hond kan er zelfs aan overlijden.

Pas op met wandeling
Mocht je dus besluiten om lekker met je hond de bossen in te gaan, of hem uit te laten in gebieden waar veel eikenbomen staan, wees dan extra alert en houd de hond desnoods aan de riem. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Hond speelt met eikenblad
Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Hou mij op de hoogte bij reacties.

Plaats je bericht
Je reactie wordt verwerkt

Anderen bekeken ook

Deel jouw video of foto

Heb jij een leuke video of foto van je hond en wil je deze ook op de website hebben? Stuur deze dan in

Video Foto