De 25 gevaarlijkste en meest agressieve rassen

Nieuws: De 25 gevaarlijkste en meest agressieve rassen

Op basis van statistieken van dierenartsenorganisaties, verzekeringsmaatschappijen en American Veterinary Medical Association is er een lijst samengesteld
De American Veterinary Medical Association, ’s werelds grootste, heeft 20 jaar lang bijgehouden welke rassen “de meeste verwondingen en doden hebben veroorzaakt”. Uit de lijst komt naar voren dat rassen die gefokt worden om fysiek sterk te zijn en af te schrikken niet alleen de top halen, maar zich ook het vaakst tegen hun eigenaren hebben gekeerd.

Laten we voorop stellen dat het gedrag van een hond voor een heel groot deel afhankelijk is van hoe z’n baas hem opvoedt. Een hond wordt niet vals geboren.


Let op! Deze lijst heeft niets te maken met de lijst van Hoog Risico honden die het RDA op heeft gesteld. Voor deze lijst verwijzen wij je graag door naar Publicatie staatssecretaris: De lijst van agressieve honden

1. De (Amerikaanse) Pitbull

Lees hier alles over de Pitbull

In veel landen in Europa, waar pitbulls verboden zijn, valt het aantal slachtoffers mee (gemiddeld zes per jaar), maar in Amerika zijn er dat gemiddeld 22. In de hele wereld 66.

2. De Rottweiler

Lees hier alles over de Rottweiler

De bijtkracht van een Rottweiler is enorm, namelijk 1.180 à 1.460 newton. Wereldwijd zijn Rottweilers verantwoordelijk voor bijna de helft van dodelijk aanvallen. In sommige landen ligt dit percentage zelfs op 74 procent.

3. De Duitse herder

Lees hier alles over de Duitse herder

Wereldwijd is dit het ras dat het derde meest aantal slachtoffers maakt. Tevens stellen wetenschappelijke gedragsstudies vast dat het ras steevast bij de “five most likely to bite” behoort.

4. Doberman Pinscher

Lees hier alles over de Doberman Pinscher

Wereldwijd eindigt de Doberman zevende. In Europa staat hij op de vierde plaats. Naar de baas toe is de Doberman wel de meest loyale: ongeveer alle fatale aanvallen en beten zijn gericht tegen iets wat de hond als een bedreiging zag voor de baas. De Doberman is wel het ras die het vaakst andere honden aanvallen.

5. De Siberische Husky

Lees hier alles over de Siberische Husky

Het probleem is bij de Siberische Husky is, dat dit ras steeds populairder werd buiten de voor hun ideale en natuurlijke omgeving. (Denk aan warmte). Dit heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat er steeds meer ernstige gedragsproblemen voorkomen bij dit ras.

6. Hybride wolf / Wolfhond

Lees hier alles over de Wolfhond

Een Wolfhond, ook wel Hybride wolf is een kruising tussen een wolf en een gedomesticeerde hond en ze zijn zeer onvoorspelbaar. Hoeveel karakter van de wolf in de hond aanwezig is, is niet te voorspellen, dit maakt het dat deze hond onvoorspelbaar kan zijn. Een Wolfhond is voor een deel nog steeds een wild dier is, ze zal nooit de geciviliseerde huishond zijn en vragen zowel fysiek als mentaal speciale aandacht.

7. De Alaskan Malamute

Lees hier alles over de Alaskan Malamute

De Alaskan Malamute is een eigenzinnige hond die moeilijk kan worden afgericht en qua instinct dicht bij de wolf is gebleven. De problemen kwamen, net als bij de Husky, toen hij uit zijn natuurlijke omgeving werd gehaald om gezelschapsdier te zijn.

8. De Chow-Chow

Lees hier alles over de Chow Chow

De Chow Chow blijkt volgens studies naar voor te komen als agressieve honden die vooral moeite met vreemden hebben. Vaak worden ze in kleine huizen gehouden met weinig tot geen geestelijke en lichamelijk stimulatie. Dit leidt bij dit ras heel snel tot gedragsproblemen.

9. De Bull Mastiff

Lees hier alles over de Bull Mastiff

De Bull Mastiff is een kruising tussen de Mastiff en de Engelse Bulldog

10. De Duitse dog

Lees hier alles over de Duitse dog

Aan de aard van het beestje ligt het niet. Het is de kracht van de kaken in combinatie met de afmetingen van zijn hoektanden.

11. De Cane Corso

Lees hier alles over de Cane Corso

Is de afgelopen jaren erg vaak betrokken geweest bij bijtincidenten waarvan een aantal met dodelijk afloop.

12. Tosa Inu

Lees hier alles over de Tosa Inu

Een Japanse ras die ook echt gefokt werd om te vechten tegen andere honden en in veel landen is hij illegaal. Het is een zeer zeldzaam ras, die bijzonder agressief is. Vanwege zijn zeldzaamheid staat hij daarom waarschijnlijk niet hoger in de lijst

13. De Bandog

Lees hier alles over de Bandog

Een kruising tussen Mastino Napoletano en Amerikaanse pitbull terriërs. Een pittig ras.

14. De Argentijnse Dog

Lees hier alles over de Argentijnse Dog

Oorspronkelijk gefokt om te jagen op poema’s.

15. Perro de Presa Canario

Lees hier alles over de Perro de Presa Canario

Lief voor de familie, maar voor vreemden niet. Het is een ras die zijn taak als beschermer zeer serieus neemt.

16. De Gull Dong

Lees hier alles over de Gull Dong

Dit ras uit Pakistan staat bekend als “zeer moeilijk te controleren”.

17. De Bull Terriër

Lees hier alles over de Bull Terriër

Als hij bijt of aanvalt dan blijft hij doorgaan.

18. De Rhodesische Ridgeback

Lees hier alles over de Rhodesische Ridgeback

Komt uit Zuid-Afrika en oorspronkelijk gefokt voor de jacht op groot wild.

19. De Boerboel

Lees hier alles over de Boerboel

Een slachtoffer van hoe hij gebouwd is: met een schofthoogte van ruim 60 centimeter en een gewicht tussen 50 en 90 kilo. Als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis. Van nature is hij erg zachtaardig.

20. De Basenji

Lees hier alles over de Basenji

Een hond die niet of nauwelijks te trainen valt.

21. De Akita

Lees hier alles over de Akita

Een Japanse jachthond die werd gebruikt om op beren te jagen.

22. Fila Brasileiro

Lees hier alles over de Fila Brasileiro

Heeft een reputatie dat hij niet met vreemden om kan gaan en erg agressief tegenover andere honden kan zijn.

23. Kaukasische Owcharka

Lees hier alles over de Kaukasische Owcharka

Zeer wantrouwig tegenover vreemden, zeer geringe "will to please" en zeer agressief. Wederom een hond die “gemaakt” is om te werken onder speciale omstandigheden en moeilijk aardt in andere omgevingen.

24. De TsjechoSlowaakse wolfhond

Lees hier alles over de Tsjechoslowaakse Wolfhond

Een Duitse herder met wolvenbloed. Ooit diende deze hond als legerhond maar besloten is om daarmee te stoppen vanwege hun grote agressiviteit.

25. De Boxer

Lees hier alles over de Boxer

Alweer een probleem van “als hij aanvalt en bijt, dan is het meteen serieus”, want boxers zijn doorgaans erg goed te trainen en lief.

Iemand

geplaatst op 17 juli 2019 | 19:31

Jullie zijn wel erg wantrouwend zeg, maar dat neem ik jullie ook niet kwalijk met die pisvlek Mark Rutte die alles al verziekt heeft om onderzoeken nog te geloven. Natuurlijk is veel afhankelijk van de baas en opvoeding. Maar soms ookal geef je de beste opvoeding die je kunt geven, dan nog kan een hond ineens in een beest veranderen. Als je dan aangevallen wordt door een hond van een ander, wees dan maar blij als het een klein keffertje is, als een hond van 80 kilo die mijn zijn kaken jouw botten met gemak kan breken. Je kunt een Rottweiler als die doordraait bijvoorbeeld met een knuppel slaan, en nog blijft die komen om je aan te vallen. Dit zijn nu eenmaal de gevaarlijkste honden, omdat als ze je aanvallen je heen weinig kans maakt om er ongeschonden uit te komen.

Daphne

geplaatst op 1 mei 2019 | 14:20

Voor je zo'n lijst publiceert zou ik graag weten hoe gedegen dat Amerikaanse onderzoek is (aantal dierenartsen die meededen tov het totaal aantal dierenartsen in Amerika), hoe lang geleden is dit onderzoek afgelopen? Verder zijn het Amerikaanse cijfers, géén Nederlandse.

Joyce

geplaatst op 1 mei 2019 | 08:56

Wat een onzin. Waar komt de informatie vandaan die jullie gebruiken?? De overheid heeft een hele andere lijst??. Zet jullie bron erbij!!

Corry

geplaatst op 1 mei 2019 | 00:19

precies onzin

Judith

geplaatst op 30 april 2019 | 22:48

Waar is deze onzin op gebaseerd

klaartje

geplaatst op 3 april 2019 | 10:42

het ligt niet aan het ras dat ze hebben maar aan de opvoeding dat wij ze geven

Dennis

geplaatst op 22 februari 2019 | 09:00

Hmmm, ik ben niet zo voor dit soort lijstjes, vooral omdat data vaak gemanipuleerd is of uit het verband gerukt. Met betrekking tot de nummer 1 op deze lijst, die hoort niet op die plek. Een Amerikaanse Pitbull Terrier is in Nederland zeer zeldzaam en eigenlijk altijd in handen van iemand die weet wat hij/zij heeft. Bovendien zijn ze zelden agressief tegen mensen, omdat die eigenschap er van oudsher wordt uit gefokt. Van oorsprong is deze hond als vechthond gebruikt, waarbij de eigenaar in de pit zijn hond aanmoedigde soms met zijn gezicht op enkele centimeters van de vechtende honden. Vandaar dat mens-agressie zeer als zeer ongewenst wordt beschouwd. Wat vaak "Pitbull" wordt genoemd is meestal een goedkope en vage kruising, waarbij de eigenaar geen idee heeft en de hond niet stabiel is.

Jeroen1973

geplaatst op 5 januari 2019 | 13:34

Honden als pitbulls en rottweilers kunnen gevaarlijk zijn, maar dat hoeft niet. Indien de bazen de honden goed opvoeden, socialiseren en voldoende uitlaten, zijn pitbulls en rottweilers in principe vriendelijk. Toch kun je als baas pech hebben. Ondanks alles kan een hond agressief worden als deze in zijn puppytijd of vlak daarna wordt aangevallen. Dit is overigens bij alle honden zo. Zelf heb ik een Jack Russell, die heel onbevangen was naar andere honden, tot hij met anderhalf jaar vanuit het niets aangevallen werd door een kruising labrador/rottweiler. Sindsdien kan hij fel zijn tegen andere dominante reutjes. De meeste mensen gaan daar goed mee om, alleen een dame die haar rottweiler aangelijnd met de fiets uitlaat niet. Zij heeft zelfs gedreigd haar hond los te laten.

Blabla

geplaatst op 14 oktober 2018 | 03:48

Deze lijst is op basis van cijfers en dus kloppend, maar wel enorm uit zijn verband gerukt. Dezelfde organisatie (de American Veterinary Medical Association) heeft nl een onderzoek gedaan waarin ze testen hoe honden reageren op gesimuleerde situaties die mogelijk ongewenst en of agressief gedrag veroorzaken bij de hond. Uit deze test komt bijvoorbeeld de pitbul uit in de top 5 van meest betrouwbare en minst agressieve rassen. Zo'n test zegt veel meer dan cijfers die compleet uit zijn verband zijn gerukt.

frans

geplaatst op 13 september 2018 | 17:14

Dus idd sommige mensen zijn de gevaarlijke rassen en verzieken het voor veel anderen. Grt Frans

frans

geplaatst op 13 september 2018 | 17:08

En zo is het Dave. Laat hen zich eerst eens in die zogenaamde gevaarlijke rassen verdiepen voordat ze hun oordeel vellen over iets waar ze eigenlijk totaal geen weet van hebben en elkaar maar na praten. Wij zelf hebben al meer dan 30 jaar zeer gevaarlijke honden eerst pitbulls en nu american bullys en ja hoor xxl. Phoe zo gevaarlijk niet normaal. Maar niet echt als je er maar verantwoord mee omgaat. Bij mij is er in die 30 jaar nog nooit een incident geweest. Maar goed je hebt altijd van die idioten die denken dat ze de dogwisperer zijn en 5 van hun meestal bij elkaar geraapte en gekruiste stamboomloze rommel (want lekker goedkoop en toch stoer ) tegeijk los kunnen laten met alle gevolgen van dien . En die idioten verzieken het voor de serieuze verantwoorde liefhebber. .

Dave kessing

geplaatst op 9 september 2018 | 12:22

Dit hele gedoe is haat zaaien naar de "gevaarlijke rassen" echter ontbreekt bij al dit soort lijstjes het belangrijkste ras ; en dat is en blijft de mens, en van die zogenaamde dieren lovers die altijd wel wat te zeiken hebben over de grote rassen en daarbij gelijk vergeten dat de kleine honden meestal de aanstichters zijn van het probleem, maar die dieren lovers schijnen altijd te vergeten dat hun kleine hondjes het uitlokken en daarvoor dan de prijs betalen als de grote hond handelt,(wat je een hond niet kwalijk kan nemen), er worden hier termen gebruikt als de kop uit het zand halen naar eigenaars van "gevaarlijke rassen" maar die kleine keffers die ongemanierd zijn dat is het werkelijke probleem waar het mee start,begin bij het begin niet het eind!

DylanR

geplaatst op 12 augustus 2018 | 11:00

Naja, de Rhodesian Ridgeback staat er tussen? Stelletne mogolen, de Rhodesian Ridgeback is waaks op het moment dat het moet. Daarnaast als ze vals zijn is het 9 van de 10 keer de schuld van het baasje, zet anders al die namen neer. Klootzakken.. Kunnen niet eens een lijstje maken wat evt wel waar zou khnnen zijn.

Kiara devolder

geplaatst op 6 augustus 2018 | 15:19

Elke hond kan gevaarlijk zijn! Je met gewoon je hond goed opvoeden! Ik heb een rottweiler.. we zijn met 5 hier thuis.. (mama, 2 zonen van 18 en 11 en 2 dochter van 10 en 16) en onze hond is de grootste knuffelaar van dit gezin!!!

René

geplaatst op 13 juni 2018 | 15:39

Hallo, ik zag hier ook de Cane Corso voorbij komen. Wij zijn zelf in het bezit geweest van 3 stuks nu nog een. De honden hebben nog nooit vervelend gedrag vertoont naar andere mensen. Wel eens naar andere honden, zeker naar de keffertjes. Voor de rest perfecte honden

Linda

geplaatst op 4 mei 2018 | 10:10

Dit artikel is dus totaal niet relevant. Als een kleine hond bijt is het zelden dodelijk maar als zo'n grote hond bijt al gauw wel. Want ik denk dat die kleine hondjes veel meer bijten als grote, alleen is het effect heel anders. Daarnaast is het ook niet in verhouding met de hoeveelheid honden die er zijn van een bepaald ras. Als dit er 100 zijn en 5 bijten is het al gauw veel. Maar als het er 1000 zijn en er bijten er 5, dan is het relatief gezien weer weinig... Van alle honden die er in de lijst staan hebben verschillende vrienden van mij 10 van deze verschillende rassen. Nog nóóit problemen met deze honden gehad. Sommige zelf kruisingen van het ergste wat erbij zou zitten. Ik blijf erbij... Het ligt niet aan de hond, maar aan zijn baas. Uitzonderingen daar gelaten.

Claudia

geplaatst op 1 april 2018 | 15:55

Inderdaad Robert ,wat een onzin allemaal met al die fake lijstjes en cirkelredenering praat waarmee de hondehaters ons willen doen geloven dat onze honden en wij(de hondevrienden )niet deugen

Robert

geplaatst op 1 april 2018 | 14:40

dank voor alle reacties. Dit is nu exact wat ik bedoelde. Kijk wat een reacties n.a.v. mijn, misschien wel overdreven, opmerkingen. Waar ik overigens nog steeds achter sta. Ik wilde voornamelijk aantonen wat een reacties dat je krijgt als je tegenwoordig een opmerking plaatst over een agressieve hond. Missie geslaagd.

frans

geplaatst op 31 maart 2018 | 21:15

Alleen dan staat er niet in de krant of bij hart v Nederland gezinslid gebeten door het bepaalde ras. (Beetje jammer en zeker niet reëel tegenover bepaalde honden rassen.) Ik ga het hier trouwens ook bij laten heb hier al een paar keer mijn verhaal gedaan maar de haters of de zogenaamde ervaringsdeskundige alleen door het lezen van een zwaar achterhaald flut rapportje zijn toch niet te overtuigen. En het lijkt wel of sommige mensen leven voor discussie te voeren ook al weten ze eigenlijk niet waar ze over praten. Ik leef voor mijn gezin en voor mijn honden (vind ik net iets belangrijker )en de rest ach in de woorden van mijn dochter: BOEIEN !

frans

geplaatst op 31 maart 2018 | 20:50

Beste mevrouw Wil (excuses voor dat ik atomatisch aannam dat het om meneer ging) heeft u wel iets van mijn bevindingen als wel degelijk een behoorlijke kenner van het ras gelezen, cq opgeslagen? Of niet interessant omdat u toch al uw mening klaar hebt en alles maar aanneemt wat er in zo n zogenaamd deskundige rapport staat. wist u dat er veel meer bijtgevallen in een gezin door bv een golden retriever voor komen dan door een bepaald risico ras ? Weet u ook waarom ? De hond is daar iidgv niet schuldig aan maar het gebrek aan kennis van heel veel mensen die zuiver en alleen zo n honden voor in het gezin lopen omdat hij als de meest ideale gezinshond beschreven staat. En het zijn super lieve honden (dus ik veroordeel ze zeker niet ) maar ook hierbij gaat het mis zonder gezond verstand

Wil

geplaatst op 31 maart 2018 | 17:02

Claudia, als je iedereen een leugenaar noemt die het niet met je eens is valt er nooit ergens over te praten. Ik vind dat jij wel heel gemakkelijk aannames doet. Hier wil ik het maar bij laten.

Claudia

geplaatst op 31 maart 2018 | 14:22

beste mevrouw Wil, ,het gaat niet om een andere mening maar het gaat er om dat U misschien wel een onverbeterlijke opstokende leugenaar bent met een hele dikke duim , meneer Frans heeft het over een tv programma bij ID,gaat U daar eens rustig naar kijken en doe U er Uw voordeel mee(om de gevleugelde credo van de rijdende rechter maar weer eens te misbruiken)

Wil

geplaatst op 31 maart 2018 | 13:56

´t Is trouwens mevrouw Wil.

Wil

geplaatst op 31 maart 2018 | 13:54

Ahhh, dus ik lieg, want heb een andere mening. Helder ...

frans

geplaatst op 31 maart 2018 | 10:23

Vervolg:zogenaamde pitbulls en bully s enz. Lekker goedkoop komen bepaalde types op af die denken dat ze een dog wishperer zijn en lekker hun 3of 4 of 5 honden tegelijk los laten in de bossen en denken dat ze die onder controle hebben. (Stelletje leeghoofden )verziekt het voor de serieuze liefhebbers. Bij mij is in die 30 jaar nog NOOIT één incident geweest. Maar wat een beetje jammer is als een pitbull achtige hond iets heeft uitgevreten staat het met koeien letters in de krant (pitbull valt aan)hart van Nederland enz als het om een ander ras gaat is het hond valt aan. Beetje jammer en vooral sensatie belust. Op het ID channel komt iedere dag een mooi programma genaamd Pitbulls en Parolees dat geeft een heel reëel beeld van het ras. Zou zeggen tegen al die betweters volg dat eens

frans

geplaatst op 31 maart 2018 | 10:09

Scherp gezien Claudia :meneer is duidelijk een ervarings deskundige pfff ( zoals zoveel van die beterweters denken te zijn)nemen alles klakkeloos over uit die sensatie rapporten zonder zich in een bepaald ras te verdiepen. Ik heb zelf al 30 jaar pitbulls en de laatste jaren bully xl s beide rassen zijn super honden : ief trouw aanhankelijk. Af en toe fokken we ook een nestje en idd ze hebben stambomen zijn getest op erfelijke ziektes en zijn niet goedkoop. En dat aan een touw hangen is een vorm van sport voor de clasic pitjes (springpoole) en daar worden ze echt niet vals van (ha ha)een labrador word toch ook niet vals als hij aan een tak trekt ???!!!.het is in 9 van de 10 gevallen het probleem van die goedkope stamboom loze gekruiste rotzooi (Zie vervolg )

Claudia

geplaatst op 31 maart 2018 | 02:00

ook zo.n bekend verhaaltje bij hondehaters,van dat touw in een boom waar een pitbul aanhangt die met speciaal gereedschap de bek opengebroken moet worden,misschien dat dit ooit wel eens is voorgevallen maar dat dit regelmatig bij jouw achter het huis gebeurt is wel heel toevallig. Wel een beetje een jokkebrok ben je Wil

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 19:00

Op te stoken? Die honden komen door mij in het asiel terecht? Achter ons huis is een bosje met een paar stevige bomen. In een van die bomen hangt een dit touw. En aan dat touw hangt met grote regelmaat een pitbull. Zijn / haar kaken om het touw geklemd. Daar omheen staan een aar mensen die het prachtig vinden. Waarom moet die hond dat? Ik heb een filmpje gezien waarbij de kaken van zo´n dier met gereedschap opengebroken moesten worden. Waarom wordt dit die arme beesten aangeleerd denk je? Dat zijn de mensen die zorgen voor overvolle asiels. Niet ik. En nu vind ik dat ik mijn mening voldoende heb toegelicht. Je hoeft het niet met me eens te zijn hoor.

Claudia

geplaatst op 30 maart 2018 | 18:16

weet je waarom er zoveel van bovenstaande honden in het asiel zitten Wil ? dat komt door mensen zoals jij,die de boel loopt op te stoken ,mensen durven niet meer met goed fatsoen met zo,n hond te lopen Overigens mogen /moeten ze die gastjes die hondengevechten houden, aan de hoogste boom ophangen, daar heb je 10000% gelijk in

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 16:14

DIT is de reden waarom ik tegen het fokken en houden van ´risicohonden´ ben. Voor de dieren zelf! Trouwens, dat geld ook voor alle mismaakte minihondjes die barsten van de koppijn omdat hun schedelpan te klein is voor de hersenen ... Misschien maar helemaal stoppen met het fokken van rashonden? https://www.rtlnieuws.nl/nederland/verdachten-hondengevechten-opnieuw-opgepakt https://www.metronieuws.nl/nieuws/binnenland/2016/10/25-pitbulls-gered-van-hondengevechten https://www.ad.nl/binnenland/vernielde-bomen-blijken-trainingsobject-voor-hondengevechten~a766d559/

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 15:37

Claudia, ik maak me WEL druk om fokkers die alleen dollartekens in hun ogen hebben en aan de lopende band honden fokken die dik geld opleveren bij illegale hondengevechten. Wereldwijd! Daar zijn deze rassen de dupe van geworden. En de ongeschikte dieren worden gebruikt als trainingsvoer. Nee lekker zegt! De rest wordt de markt op geplempt als lieve honden. Heb je enig idee welke rassen het vaakst in asiels terecht komen? Precies, bovenstaande rassen. Waarom? Omdat mensen helaas denken dat het alleen aan de opvoeding ligt. Kijk alle asiels maar na. Je kunt ze vinden op het internet. Dat vind ik dus ontzettend triest. Daar je ogen voor sluiten vind ik nogal naïef en komt de dieren niet ten goede. Maar afijn, zelf weten.

Claudia

geplaatst op 30 maart 2018 | 14:51

beste Wil,je komt toch weer aankakken met duur en deftig uitziende niet bestaande rapporten,ji bent (met alle respekt man)iemand die het liefst ook alle keukenmessen zou willen verbieden bij wijze van spreken dan (zo,n keuken mes kan zeer zware verwondingen teweeg brengen tot zelfs de dood aan toe)en dan niet te vergeten al die auto,s en vliegtuigen en die opgefokte fietsers(vooral in Amsterdam)alles zeer gevaarlijk ook de gevaarlijke timmermans hamers(kunnen je elk moment een doodklap geven,en niet te vergeten de zeer gevaarlijke spade,s van de tuinman,als je daar een lel mee krijgt oei oei oei. en weet je wat voor rare ziektes je wel niet van katten kan krijgen?Kortom WILmaak je niet zo druk en vooral niet over de grootste vriend van de mens De hond

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 02:11

.... onderstaande redenen ...

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 02:09

Claudia, als ik het goed heb gelezen worden er wel degelijk cijfers bijgehouden: "Op basis van statistieken van dierenartsenorganisaties, verzekeringsmaatschappijen en American Veterinary Medical Association is er een lijst samengesteld" Misschien wordt het eens tijd dat bezitters van ´risico honden´ hun kop eens uit het zand halen en de fokkers heel goed doorlichten voordat ze er eentje kopen. Overigens, ik heb eens gelezen dat Pitbulls lang geleden werden gebruikt om kinderen aan de rand van de akker te beschermen tegen roofdieren terwijl de ouders op het veld werkten. Later is dat sterke en heldhaftige karakter in het ras doorgefokt om bovenstaande redenen ...

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 01:54

Sommige mensen geloven blijkbaar niet in raskenmerken. Er zijn springpaarden en er zijn dressuurpaarden. Beide typen hebben hun specialiteit die er in gefokt is sinds we ze niet meer nodig hebben voor het werk op de boerderij. Zo zijn er hondenrassen die geschikter zijn als hulphond dan andere rassen. Zowel qua bouw als vanwege het karakter. Al die eigenschappen zijn door fok-beleid bevestigd en versterkt. Jachthonden, waakhonden, gezinshonden, minihondjes, en ook vechthonden zijn op die manier aan hun raskenmerken gekomen. Het is dus niet de schuld van de honden. Ook niet van de goedwillende eigenaar. Op geld beluste fokkers en liefhebbers van hondengevechten hebben het ras verziekt.

Claudia

geplaatst op 30 maart 2018 | 01:44

. uit de dikke duim gezogen lijsten tellen niet mee Wil,er is nooit onderzoek naar gedaan, en er is nooit bijgehouden wie wat bijt(man bijt hond telt niet mee)dus kom niet aankakken met lijsten aub,die bestaan niet

Wil

geplaatst op 30 maart 2018 | 01:17

Dit zijn geen aannames, maar lijsten! Het gaat over honden die aanvallen met ernstig letsel als gevolg of zelfs dodelijke afloop. Niet over labradors die ´ook wel eens kunnen uitvallen´

Petra Hermkes

geplaatst op 7 maart 2018 | 09:12

Meestal staat bij die rij ook nog wel een Mechelaar en die mis ik dit keer , ik heb altijd mechelaars en nooit moeite mee en het zijn altijd afgekeurde politiehonden ,geweldige honden. waarom die er nu niet bij staat is mij een raadsel, maar ze moeten maar eens een tabel maken van kleine honden die zijn veel erger,dat zijn stiekeme bijters ,vooral teckels die bijten in je hakken, deze lijst slaat in ieder geval nergens op !!!

Claudia

geplaatst op 6 maart 2018 | 16:20

de vraag door wat voor hond men liever gebeten zou worden(chihuahua versus pittbul)doet mij een beetje denken aan de vroeg middeleeuwse vraag, hoeveel Engelen er op het puntje van een naald zouden kunnen zitten?(Engelen zijn onstoffelijk dus nemen daarom in principe geen plaats in onze stoffelijke wereld in, dus er zouden zomaar miljoenen op kunnen zitten,aldus de redenatie van toen)het goede antwoord luidde echter geen eentje,niemand gaat op het puntje van een naald zitten dus zeker een Engel niet met al zijn wjisheid dus daarom laat ik mij als dom mens door geen een hond bijten,echter door de toenemen intolerantie tegen honden mede veroorzaakt door de voortschrijdende islamisering,zien de honden haters hun kans ,eerst de pitt bul en dan de cihuahua tot ons land hondenvrij is

Carmelo

geplaatst op 6 maart 2018 | 10:50

@Robert. "Vechthonden" is het discussiepunt. De Bullmastiff is bijvoorbeeld gefokt om stropers niet te beschadigen omdat dit de landheer geld zou gaan kosten. Het resultaat is een zacht karakter, maar wel in staat iemand te tackelen en vast te houden. Deze honden zijn echter wel te verprutsen. Andersom zal een hond met een vecht DNA en een goede training een goede zachtaardige hond kunnen zijn. Ergo: Degene die deze lijst heeft opgesteld weet weinig van honden in het algemeen. Het is naar mijn mening te kort door de bocht en is het probleem complexer dan enkel en alleen een ras. Ik zou het geen probleem vinden als iedereen een diploma/certificaat moet behalen om een hond te mogen houden. Voor de sterke rassen zou je de certificering kunnen uitbreiden.

Robert

geplaatst op 5 maart 2018 | 15:55

Daar gaan we weer hoor... pfff. Onze vechthondbezitters voelen zich weer eens aangevallen en gaan weer vergelijken met tekkels, e.d.. Interesseert mij nu de hoeveelheid van bijten. Het leed is redelijk te oveerzien mocht je door een poedel gebeten worden, die geef je een schop en hij is weg. Een pitbull(BIJVOORBEELD!!) krijg je niet los en de schade is vreselijk. En dikwijls hebben ze er 2... Waarom eigenlijk? Ik heb een Welsh Corgi en ik heb er maar 1.. Blijkbaar moet er nog meer indruk gemaakt worden en is 1 niet voldoende. Dat gezeur altijd dat ze niks doen. Zullen we wapens maar legaal maken dan. Ik gebruik hem toch niet?? of wel ?

Claudia

geplaatst op 3 februari 2018 | 20:18

een lijstje opgesteld door hondehaters en ophitsende media-gekkies(vanavond sprak men bij een tv programma bij de vara (kassa)zelfs over 400 bijtincidenten per dag)en inderdaad elk bijt incident is er eentje te veel,maar ik heb nu een sterk gevoel dat het derde rijk is wedergekeerd,met zijn verdachtmakingen en hetzes lijstjes,alleen de Joden zijn nu vervangen door de nieuwe onschuldige slachtoffers de honden .ik h eb geen goed woord over voor deze nieuwe bureau moordenaars

Marcel

geplaatst op 26 januari 2018 | 15:45

Alvast mijn excuses voor het ontbreken van het voorstellen van mijzelf. Wat een generalistische onzin waarmee deze honden zijn getagged. Ik mis namelijk op nr1 de Teckel, Chihuwawa, poedel, dwergpincher, onherleidbare rassen, etc. Er bestaan geen gevaarlijke hondenrassen. Uiteraard uitzonderingen uitgesloten. Daarmee doel ik niet op rassen, maar individuele honden die of (net als bij mensen of andere organismen) niet gezond zijn geboren of een slechte start/opvolging zijn ondergaan. Om zelf maar even aan hokjesplaatsen mee te doen...gevaarlijke honden zijn merendeel ontstaan door vermenselijking (=een hond als mens zien) of imago aanmeeting. Beide gevallen vallen onder dierenmishandeling. Ik ga het niet eens hebben over gezond respect en verantwoordelijkheid.

georges

geplaatst op 11 november 2017 | 22:17

Weet je ik heb nog geen hond gezien die een bomgordel aandoet of met een wapen veel mensen hebben gedood alleen mensen Dus moeten we eens gaan zoeken naar gevaarlijke mensen en in kaart brengen

Jack

geplaatst op 11 november 2017 | 21:56

Mensen wat een wijsheden hier zeg! Denk allemaal eens na... er wordt in dit artikel NERGENS geschreven dat deze honden niet 'lief, zachtaardig, knuffelbaar en heerlijke huisdieren' zijn. Er wordt geschreven dat het gevaarlijke honden kunnen zijn en dat met deze honden de meeste 'ernstige incidenten' plaatsvinden. Simpele feiten. Staat los van hoe leuk en lief ze zijn. En inderdaad een chihuahua kan geen schade aanrichten maar zijn wel zwaar agressief, maar toch laat ik mijn hond of kind liever met een chihuahua spelen dan met een Pittbull... noem mij maar gek.

georges

geplaatst op 20 oktober 2017 | 11:21

Volgens mij bestaan er geen gevaarlijke rassen het zijn de mensen die onverantwoord mee omgaan een dier bijt niet zo maar van naturen uit hij verdedigd zijn eigendom of zijn gezin ik heb twee berghonden al de kinderen uit de buurt strelen ze en ze zijn erg lief maar volwassenen die iets slecht in de zin hebben kunnen ze wel agressief worden nu 7 en 8 jaar oud zijn ze nog nooit iemand gebeten

Peter

geplaatst op 20 oktober 2017 | 09:44

Deze lijst volledig verouderd en onjuist en zou direct van het internet af gehaald moeten halen om verdere verwarring te voorkomen. Het is schandalig en sterk misleidend dat een webadres als startpunthonden gebruikt wordt voor deze incompetente informatie.

LoLa

geplaatst op 3 september 2017 | 23:08

Mijn teckel heeft al 2 rottweilers doormidden gebeten

F.L.

geplaatst op 24 juli 2017 | 15:52

ik heb zelf 2 oud duitse herders, als je ze goed opvoedt en je verdiept hebt in het ras, zijn het geweldige honden. Als alle mensen hun eigen hond eens zouden lezen (hun lichaamstaal e.d.) zal er geen of weinig agressieve honden meer zijn, ook die lange lijnen zal verboden moeten worden, mijn honden lopen gewoon los, ik lees mijn honden, dus als ze ander gedrag vertonen roep ik ze bij me naast de voet, maar er zijn altijd van die mensen die hun eigen hond (en) niet onder controle hebben, een losgeslagen bende war ik een pest hekel aan heb, zulke mensen snappen niks van hun hond ze pikken de signalen niet op van hun hond , want een hond geeft al vroeg een signaal af of het goed gaat of niet met andere honden,

Davinia

geplaatst op 24 juli 2017 | 11:59

Ik zie hier rotweiler, Duitse herder, chow chow en cane corso. Ik ken mensen met deze rassen en deze honden zijn de allerliefste die ge u maar kunt voorstellen en ze doen geen vlieg kwaad ze zijn alleen beschermend over hun baasje en bekende mensen

jerome vs

geplaatst op 23 juli 2017 | 15:59

Deze informatie over "gevaarlijkste en meeste agressieve rassen is een hoop Bull$hit op een hoop , het ligt niet aan de ras van de hond maar aan de opvoeding van zijn baas , hoe beter zijn baas is opgevoed en zichzelf informeert ivm honden ,hoe beter zijn hond opgevoed zal zijn ... er is genoeg leerstof beschikbaar in de wereld om een hond deftig op te voeden ....

Judith

geplaatst op 30 juni 2017 | 23:56

Ik vind zelf dat er te veel naar verwording gekeeken word want als een jackrussel bv bijt dan is het het is niet erg plijster er op en klaar maar als een pitboel bijt doet iedeeren of je dood gelijk naar het ziekenhuis media duikt er op. Honden zo als pitbuls waar VROEGER als vecht honden getraind en dat is hoe je ze traint want je kan van een poedel ook een vechthond maken het komt alleen meer als een grap over terwijl ze net zo gevaarlijk zijn. Veel van de honden die zogenaamt gevaar vormen doen geen vlieg kwaat het komt door vroeger, de media die het groot in het nieuws bregen en ze in kwaat daglicht zetten en wat wij geloofen want een poedel kan toch ook gevaarlijk bijten?

J.p.

geplaatst op 4 juni 2017 | 01:13

Wtf voor kutlijst is dit...op basis van meeste verwondingen...samengesteld op basis van meldingen van dierenartsen. Als een chihuahua bijt id vinger van een kindje, dan leggen ze een pleistertje op het vingertje en that's it. Als een van de eerste 10 in deze lijst eens bijt dan zijn er idd ernstigere gevolgen en maakt men sneller gebruik van dierenartsen om het dier (int slechtse geval) in te laten slapen... ?????? snapje Kwil gewoon zeggen dat zulke lijsten overbodig zijn, want mensen zien gewoon de lijst en lezen de uitleg er niet bij...maken direct conclusies, creeeren een stereotiep beeld over die rassen en schilderen ze direct als "slecht en altijd kwaadaardig" af..

frans

geplaatst op 1 juni 2017 | 11:10

Hallo heb zelf 4 bully xl s ik ben het er mee eens dat er wat moet gebeuren .maar niet door een gedwongen cursus voor honden die al een paar jaar oud zijn .overgangs regeling voor pups vanaf een bepaalde datum ok. Een muilkorf en aanlijn gdbod ok dn niet omdat de meeste bully s pitbull s en dergelijke zo gevaarlijk zijn maar omdat er teveel stamboomloze rotzooi als pitbull /bully word verkocht voor een appel en een ei. En dat trekt altijd bepaalde hersenloze debielen aan die die het voor de serieuze liefhebbers en fokkers weten te verzieken .en kom niet aan dat een ukc .Affre en dergelijke geen stamboom zijn ze worden wereldwijd erkend .mijn goedkoopste hond was €1500,-en de duurste €3500,- geloof maar dat ik verstandig en verantwoord met mijn honden omga . Heb al 30 jaar pitbulls en nog nooit maar een klein incident geweest . Ps gaat me niet om de bedragen wat de honden kosten maar wil alleen maar zeggen dat je geen verantwoord gefokte bully of pitbull of wat dan ook kan kopen voor 250/350 euro.doe dat dan ook niet dn spaar even door .

Gerard

geplaatst op 29 mei 2017 | 22:28

Ik heb drie Bordeauxdogs gehad, allen even lief en zachtaardig. Speciaal voor kleine kinderen en zelfs baby's waren ze alle drie lief met een hoog incasserings-vermogen. Er heeft nooit iemand geprobeerd bij ons in te breken, als ik eerlijk moet zijn denk ik dat ze alle drie dan iets minder zachtaardig zijn. Kleine honden komen vaker agressief over dan grote honden naar mijn mening. Het is van groot belang dat een hond een goede opvoeding krijgt, met veel liefde en geduld leren wat mag en wat niet. Helaas gaat het daar vaak mis en is de hond de boosdoener.

Bram

geplaatst op 19 mei 2017 | 14:03

Iemand al de officiële lijst bekeken? Deze is van 17 mei 2017: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2017/05/17/lijst-met-hoog-risico-honden Het degelijke en onafhankelijk onderzoek heeft er oa in geresulteerd dat de rottweiler twee keer wordt genoemd. Op 12 in de lijst van hoog risico hond en op 8 in de lijst van niet-hoog risico hond.... Ben in ieder geval blij dat mijn uiterst gevaarlijke en getrainde poolhonden niet in de lijst voorkomen. Mogen ze toch aan de lange(re) lijn zonder muilkorf hun trekwerk doen zodra de temperaturen het toelaat.

Peet

geplaatst op 19 mei 2017 | 00:11

Elke hond kan bijten. Maar ben er van overtuigd dat er veel mensen zijn met een hond die niet weten hoe gevaarlijk een hond kan zijn. En er te gemakkelijk over denken. Je moet een hond te baas zijn en de hond niet jouw. Daarom ben ik voor een cursus.

somebody

geplaatst op 18 mei 2017 | 22:55

slaat allemaal nergens op een hond wordt niet vals geboren het zijn echt de baasjes die dat doen heb zelf een dobermann maar nooit geen problemen met andere mensen of andere honden gehad

Martien

geplaatst op 17 mei 2017 | 18:24

MIJN VROUW HEEFT EEN AKITA ALS HULPHOND DEZE HOND HEEFT EEN LANGERE TYD NODIG GEHAD OM ALLES TE LEREN DAN ANDERE HONDEN MAAR HET RESULTAAT IS ER DAN OOK NA. IN MAART 2017 HEEFT HIJ EXAMEN GEDAAN EN IS GESLAAGD. DEZE LIJST ZEGT NA MIJN IDEE HELEMAAL NIKS OVER HONDEN

Jochem

geplaatst op 7 mei 2017 | 08:25

Herken weinig in dit artikel en veel te gemakkelijk opgesteld aan de hand van nieuwsberichtjes in kranten of zoiets. Vang al jaren honden op met gedragsproblemen, ben er volstrekt niet in opgeleid maar ze worden bijna altijd rustig bij me en ik hoef err ook bijna niks voor te doen. Heb hier twee Kaukasische herders lopen, die staan te dringen om gasten te begroeten inmiddels. Zeer sociaal en mensvriendelijk. Hetzelfde geldt voor twee Centraal Aziatische Ovcharka's, toen ze bij me kwamen ontspoord en agressief nu de vriendelijkheid zelf. Mijn conclusie: het ligt in echt de meeste gevallen aan de mensen zelf en ook zeker mede aan de fokkers die honden plaatsen, louter uit financieel gewin, in situaties die volstrekt onacceptabel zijn voor bepaalde rassen.

cindy

geplaatst op 18 april 2017 | 19:19

nr 5, 7 en 22 volboedjes gehad en geen enkele die moeilijk te trainen was en al helemaal niet agressief naar mensen of andere honden, spelen juist graag als je ze sociaal opvoed. Ken er geen enkele die zijn volgens de beschrijving zo zijn. Enkel dat de husky moeilijker is dan de malamute ... is het omdat ze groot zijn of bekend zijn/worden dat ze op de lijst staan? heb zwz nr 7 nooit eerder voorbij zien komen en ook nooit problemen over gehoord of gehad... beetje rare lijst en dat geld ook voor de andere honden hoor!

EJ

geplaatst op 18 april 2017 | 11:56

Ik heb nog nooit een bijtincident met een Basenji gezien of er van gehoord, dus waar is deze lijst op gebaseerd? Dat ze moeilijk te trainen zijn? Wij hebben twee Basenjis, en alhoewel ze ontzettend eigenwijs kunnen zijn en snel verveeld, zijn ze met liefde en een hoop geduld, prima te trainen, maar dat geldt voor alle rassen in deze lijst. Het zijn vaak de eigenaren die hun eigen gedrag reflecteren op de hond.....Laten we daar eens een lijst van maken.

Cin

geplaatst op 16 maart 2017 | 21:55

Kunnen beter een lijst maken met meest agressieve mensen??

Patricia

geplaatst op 27 februari 2017 | 00:16

Jazeker carla, mijn zogenaamde kutkeffers zoals jij ze noemt proberen zich door middel van blaffen indruk te maken . Ze blaffen maar bijten niet!!!

Carla

geplaatst op 26 februari 2017 | 17:48

Nou Patricia, die k*t keffers van jouw veroorzaken dit soort incidenten, oprstoken , bijten en daarna klagen Jammer hoor

Manuela Berendsen

geplaatst op 26 februari 2017 | 17:17

Wat een verschrikkelijk artikel en volledig in een verkeerd daglicht gesteld.!! Oorzaak van bijna alle bijt incidenten is de eigenaar.!! Op ziekte van het dier na. Verkeerde mensen zijn het probleem niet het dier!! Ik heb ruim 10 jaar honden getraind op een hondenschool en bijna altijd is de eigenaar het probleem .!! Stel een cursus verplicht en verbied geen hondenrassen. De omgekeerde wereld dit. En om een ding heel duidelijk te stellen. Een teckel heeft een grotere kwekerij per vierkante centimeter dan bijvoorbeeld een rottweiler.

Patricia

geplaatst op 26 februari 2017 | 17:12

Ik zou zeggen weer een verbod op die klapkaken Hier in de flat meerdere pitbull achtien waarvan er twee nooit aangelijnd zijn. En ik heb twee keffertjes die bang zijn van grotere honden. Wat moet ik als ze aanvallen?? Mijn keffers zijn dan nergens.

Ron

geplaatst op 26 februari 2017 | 16:41

Het grootste gevaar is het baasje die hem of haar vals maakt en die zie ik er niet tussen staan dus dit is 1 grote bullshit

Tatjana

geplaatst op 26 februari 2017 | 16:00

Jammer dat een hoop mensen deze honden aanschaffen en ze niet correct opvoeden! Deze groep mensen verpesten het voor een grote groep andere die dit wel goed doen. Neemt niet weg dat mijn hond al 2 x gebeten is door duitse herders en wat moet ik daar dan mee... ik sta achter deze regel want het zal veel mensen die niet geschikt zijn voor deze rassen afschrikken ze aan te schaffen.

yolanda

geplaatst op 26 februari 2017 | 15:58

en dan staan er niet eens die kleine hondjes bij die meestal veel gemener zijn dan de grote, de kleintjes beginnen en de grote krijgen de schuld

Coen

geplaatst op 26 februari 2017 | 08:47

De grootste onzin ooit Bij een goede op voeding is er niks aan de hand Mensen worden alleen maar bang gemaakt Zijn er nou zo weinig mensen die zelf na denken. 't zijn net kinderen als je ze goed op voed Neem bvb een rat geef je niet van jongs af aan aandacht bijt hij ook vat je um

davinia

geplaatst op 26 februari 2017 | 01:13

een hond is niet agressief of gevaarlijk gwn omdat er een paar soortgenoten agressief of gevaarlijk zijn het hangt af van de opvoeding. in mijn familie hebben we een amerikaanse pitbull, een rotweiler, een duitse herder en een corse cano en dat zijn de liefste honden die je je maar kan voorstellen ze beschermen gwn hun baasjes

Rian

geplaatst op 25 februari 2017 | 20:01

Alles is nu eigenlijk wel gezegd. We weten allemaal dat het ene ras niet per definitie gevaarlijker is dan het andere. Ik heb gepleit voor meer begrip tussen baasjes van verschillende rassen onderling. Het heeft geen zin om chiwahuas uit te gaan schelden of de lof te prijzen van herders. Wij als baasjes hebben de taak om onze honden met liefde en begrip te begeleiden op hun wandelingen. Een béétje medewerking van andere hondenbaasjes is altijd plezierig. Niet iedere hond is even gemakkelijk, zeker niet als je er een uit het asiel hebt. Gretha ik heb met je te doen, je moet wel heel nare ervaringen opgedaan hebben. En hiermee verlaat ik de discussie.

Gretha

geplaatst op 25 februari 2017 | 18:55

Even vergeten om de mens erbij te zetten dat is het grootste misbaksel wat er op aarde rondloopt de grootste vergissing wat een dierenhater om dit te plaatsen Helaas ook ik ben een mens en heb de wens om een dier te zijn die bijt alleen om zich te verweren en te overleven Wat een achterlijk artikel is dit zeg je bent echt ziekelijk om dit zo te publiceren heb je niks andrrs te doen voel de bazen maar eens aan de tand die is de schuld van dit gedrag

sanne

geplaatst op 25 februari 2017 | 18:01

Grappig dat veel mensen morren over het feit dat er geen kleine hondjes in deze lijst staan. De inleiding geeft al duidelijk aan dat het een lijst betreft van GEVAARLIJKSTE honden. De kleinere rassen staan er niet in omdat de impact van een uitval van een kleine hond kleiner is. Een speelse beet van een van bovenstaande rassen kan dodelijk zijn, terwijl een gemeende kill-attack van een chihuahua weinig schade zal aanrichten. Met rassen als in deze lijst heb je als eigenaar een extra verantwoordelijkheid op je genomen. Dat veel eigenaren die niet nemen of zich daarvan zelfs niet bewust zijn is er mede de oorzaak van dat deze lijst bestaat. Verhoudingsgewijs bijten boomers, golden retrievers en chihuahua's vaker. Maar omdat de gevolgen meestal minder ernstig zijn hoor je daar niemand over. Ik kan als postbode overigens melden dat ik liever een van de honden uit deze lijst tegen kom dan die kleine keffers waar iedereen agossie tegen roept en die alles mogen. Bah.

Hennie Blom

geplaatst op 25 februari 2017 | 16:24

Ben een paar weken geleden zomaar gebeten door een Boomertje dat is een klein hondje. Je kan hier alle rassen opnoemen elke hond die niet goed is opgevoed is gevaarllijk. Heb nu de tweede husky nergens last van!

Grieta

geplaatst op 25 februari 2017 | 11:44

raskennis en opvoeding en een geschikte leefomgeving zijn de basis voor een gelukkig team van mens en dier

Rian

geplaatst op 25 februari 2017 | 11:02

Zeker, abpt, dat ben ik helemaal met je eens! Vooral veel beweging en mentale uitdagingen! Alle honden die drie keer per dag een blokje rond mogen, raken gefrustreerd. Iedereen zou moeten nadenken voor 'ie wat voor ras dan ook in huis neemt. Genoeg tijd, genoeg interesse en liefde. Een hond is geen artikel om je zelfvertrouwen mee op te krikken. Voor Anneke: honden met een naar (asiel)verleden kunnen soms moeilijk geloven dat ze nu echt een eigen huis en gezin hebben waar ze nooit meer weg hoeven. Tuurlijk vallen ze dan uit naar elke andere hond op straat! Dat zouden wij ook doen als we 'weggedaan' waren. Google eens op Monique Bladder, zij geeft af en toe gratis webinars over uitvallende honden. Ik heb er wel iets aan gehad.

Apbt holland

geplaatst op 25 februari 2017 | 08:50

Hallo. Ik ben zelf een trotse Apbt (american pitbull terrier) bezitter en echte liefhebber. En kan me er echt kapot aan irriteren dat als mensen t over een pitbull hebben of iets plaatsen er altijd een foto van een bully xl of xxl bijzetten ? Dus verrander de foto naar een echte pitbull. En ik zit behoorlijk in de apbt wereld en ben er na jaren achter dat een goldenretriever bij wijze van gevaarlijker is dan een pitbull. Maar het komt idd door t gedrag van de eigenaar en als mensen zouden wetenwat hun hond nodig heeft (flink sporten bijv.) Dat ie dan ze ei kwijt kan en niet gefrustreerd raak dus minder snel aggressie toont.

H van der Dam

geplaatst op 25 februari 2017 | 00:13

Er zullen zeker rassen tussen staan die sneller zullen bijten, maar een hond bijt nooit zomaar. Dat ligt ook aan de opvoeding van de hond. Ik zie hier totaal geen klein ras tussen staan en dat vind ik vreemd. Teckels, Boomers en nog veel meer kleine honden zijn ook niet altijd even vriendelijk. Ik heb zelf ervaring met Duitse herders, Rottweilers, Bordeaux dog, Old englisch bulldog en kruising met Amerikaanse bull en geen van allen hebben ooit maar een poging gedaan, om iemand te bijten. Als een hond bijt, omdat zijn gezin in gevaar is, dan zullen de verwondingen bij dit soort rassen erger zijn, dan bij de kleinere, maar een hond die voor zijn gezin vecht, die is voor mij niet per definitie agressief. Denk, dat de onderzoeken misschien beter onderzocht moeten worden, waarbij de reden van een aanval ook goed aangegeven wordt.

Carmelo

geplaatst op 25 februari 2017 | 00:04

Teken de petitie. https://petities.nl/petitions/diervriendelijk-beleid-ten-opzichte-van-hoogrisicohonden

Carmelo

geplaatst op 24 februari 2017 | 23:28

Het wordt nu dus onverdraagzamer. Immers, je zult nu iedere keer als je hond tijdens een begroeting wordt gebeten door een kleiner ras, aangifte gaan doen, naam en adres willen weten van de eigenaar. Die kleine wondjes zal mijn hond niet boeien, maar zie ik het als zijnde een agressieve daad wat geregistreerd moet worden. Dit om mijn hond in bescherming te nemen. En wat dacht je van die malloten die je hond gaan provoceren door deze regelgeving, omdat het kan? Wellicht overdreven, maar het zal er zeker niet beter op worden. Indien je dit soort regels opstelt. Doe het dan voor ieder ras. Ik vind zelfs dat men een certificaat of diploma moet halen om überhaupt een hond/huisdier te mogen bezitten.

Valerie

geplaatst op 24 februari 2017 | 23:02

Wat n flop, dus mijn leven lang al 4 gevaarlijke soorten gehad, vraag me af hoe degene onderzoek gedaan heeft. Kan concluderen uit de beschrijvingen dat het dus ligt aan de eigenaar niet het ras.. aan hoe je het ras opvoed en de leefomstandigheden/plaats wat het diertje heeft. Hoe kun je dan beweren dat het ras gevaarlijk is?

Mark

geplaatst op 24 februari 2017 | 21:53

Waarom plaatsen jullie een lijst die niet representatief is voor Nederland? Hebben jullie überhaupt wel de moeite genomen om daar naar te zoeken? Klakkeloos iets overnemen zonder gedegen onderzoek, volgens mij staan daar de kranten nu vol van...

Dailla

geplaatst op 24 februari 2017 | 20:42

Dit is echt waanzin. Waar zijn de kleine rassen die met hun gekef de grotere rassen uit staan te dagen? Dit is echt zielig. Wat is het telefoonnummer om bijt incidenten te melden, dan komen ze te weten wie er echt de oorzaak is.

wendy

geplaatst op 24 februari 2017 | 20:31

Ik heb zelf 2 pitbulls en 1 jackrussel. En die jack in gevaarlijker dan die 2 pitbulls bij elkaar. Mis inderdaad die kleine hondjes in de lijst

Essy

geplaatst op 24 februari 2017 | 20:21

Omg waar is de chihauwha de jackrussel de yorkshire terriër de meest bijtgrage hondjes ?!?!?! Dat zijn de honden waar mee kinderen en volwassenen het vaakst bijt wonden van hebben en daar mee bij de arts moeten komen voor tetanus spuiten ??

R. Krijgsman

geplaatst op 24 februari 2017 | 19:02

Wat een idioot van een fokker om te denken dat je een hond op die manier kan veranderen. Hij luistert uit angst en niet omdat hij wil luisteren. Zal niet de eerste hond zijn die zijn baas op een gegeven moment aanvalt en dan is het goed mis. Ben het eens dat het vaak aan de baasjes ligt maar wat denk je van de fokkers? Pups gaan veel te vroeg bij de moeder weg. Heel veel worden niet of bijna niet gesocialiseerd. En gaat te vaak om geld en wordt er daarom niet gekeken of de hond wel bij de eigenaar past.

Anneke

geplaatst op 24 februari 2017 | 18:42

Ja zeker weten. Vind het voor haar zo zielig soms. Fijn om eens te lezen dat er meer mensen zijn die dat begrijpen

Rian

geplaatst op 24 februari 2017 | 18:03

Precies Anouska. De lijst van gevaarlijke rassen slaat helemaal nergens op. En Anneke: ik snap denk ik hoe je je voelt. Zou graag met je verder praten. Ik hou van mijn 'lastige' pincher to the moon and back. Maar je zou het voor de hond zelf zo graag wat gemakkelijker en relaxter maken, nietwaar? Van alles geprobeerd en toch...

Anouska

geplaatst op 24 februari 2017 | 17:36

Ik snap eigenlijk niet waarom er geen kleine rassen tussen staan. Daar zijn ook een aantal van die aggressief kunnen zijn. Ik zeg duidelijk KUNNEN zijn, aangezien ik genoeg honden van bovenstaande rassen ken die heel zachtaardig zijn. Ik snap ook niet waarom de Duitse herder wel op de lijst staat en de Mechelse herder niet. Ik heb zelf een Mechelaar en ken er een aantal van in mijn omgeving. Net als Duitse herders kunnen mechelaars ook agressief zijn. Het zijn honden die veel beweging vragen en worden niet voor niets als politiehonden gebruikt. Zonder een goede opvoeding kan bijna elke hond wel gevaarlijk worden. Natuurlijk zijn wij, de mens ervoor om de honden en goede basis te bieden!

Heidi rebel

geplaatst op 24 februari 2017 | 17:26

Miepen noten daar sluit ik me bij aan. Heel goed gezegd. N1 1. De mens.

J M

geplaatst op 24 februari 2017 | 17:22

Waar staan de kleine keffers die bv door meedere beten mijn kind hebben beschadigd voor de rest van zijn leven. Ow ja zo'n klein hondje heeft niet zoveel kracht. Maar woont meestal bij verkeerde baasjes

Anneke

geplaatst op 24 februari 2017 | 16:09

Ik vind de reactoe van rian wel heel mooi. Wij hebben een beestje in huis genomen ondat ze anders naar het asiel zou moeten. Ze is zeker niet de makkelijkste. Ondertussen 7 jaar en wij zijn heel gelukkig met haar. Niet iedereen is erg blij met ons als we met haar lopen want ze kan flink tekeer gaan tegen andere honden. Helaas krijgen wij dit er niet meer uit. Toch houden we zielsveel van dit beestje en hopen daaron soms ook een beetje op begrip van anderen. Meteen een vooroordeel. Terwijl ze helemaal niet weten wat ze allemaal heeft meegemaakt.

Rian

geplaatst op 24 februari 2017 | 15:55

Als we nou allemaal eens wat vriendelijker en begripvoller tegen elkaar zouden worden en niet de hele tijd van: "Ik heb gelijk!". Tuurlijk, ik heb een minipinscher met een heel naar asielverleden en dat beestje valt op straat uit naar andere honden. Ik heb ook een buurman met een bullhond die hij niet goed aan kan. Maar als we niet zo tegen elkaar tekeer gaan en eens bekijken hoe we ontmoetingen of juist ontwijkingen tussen onze honden beter kunnen regelen? Precies, het ligt aan de baasjes, niet aan de honden!

Sabrina

geplaatst op 24 februari 2017 | 15:33

Wie dit lijstje heeft gemaakt ligt zeker op de bank met zijn of haar bijdrage jack Russel... wat een amateurs zeg man man man

Carmelo

geplaatst op 24 februari 2017 | 15:20

Ik snap dat er een keuze wordt gemaakt op anatomie. Bijtkracht dus. Maar waarom staat er dan geen St Bernard hond tussen bijvoorbeeld? Die zijn pas link als ze eigen keuzes gaan maken. De bullmastiff is nb gefokt niet te doden, maar staat er wel op. Zeer stabiele hond. Slecht huiswerk iig.

Miep Notten

geplaatst op 24 februari 2017 | 14:43

Ik mis een ras !!!! De mens op nr 1 !!!

Ron Proost

geplaatst op 24 februari 2017 | 14:26

Ze hebben totaal er geen verstand van als je een hond normaal opvoed zijn het je beste vrienden en ja vrienden spring voor elkaar in de bres .En je hond is je alle beste vriend.

Yolanda

geplaatst op 24 februari 2017 | 14:11

Wat een bullshitt En dan de bijtgrage honden staan er niet eens bijppfffff

Tina

geplaatst op 24 februari 2017 | 13:10

Dit is zo'n onzin!!! Het ligt zeker aan de persoon die de lijn vastheeft!! Je kan elke hond vals maken!! Ik heb slechte ervaringen met Jack Russels,maar dat ligt aan de baas niet aan de hond!! Ik geloof hier dus echt niks van!!!

Henny

geplaatst op 24 februari 2017 | 12:48

Als dit advies in zijn geheel wordt overgenomen door de regering kun je straks anoniem gevaarlijke situaties melden. Ik raad daarom ook iedereen aan om elke gevaarlijke situatie met teckels, poedels, Jack Russels etc. te melden. Want als die uitvallen of agressief blaffen naar mijn Rottweiler kunnen ze dit ook bij kinderen doen. Ik meld dat hele meldpunt straks hartstikke plat!

Natascha

geplaatst op 24 februari 2017 | 12:38

Wat een onzin zeg! Bah bah..... Belachelijk artikel!

Daniella

geplaatst op 24 februari 2017 | 11:46

Pitbull en dan een foto van een bully? In t het stukje staat dat deze honden zich vaker tegen hun eigenaren zouden keren maar hoe kan dat? Staffords en pitjes zijn heel mensgericht. ..Zij zouden nooit zomaar een mens bijten..Het probleem ligt bij die onnozele figuren die er gewoon mee fokken en daarbij stamboomloze honden gebruiken en nergens naar kijken. ..Zo gaan mensen honden gebruike die dieragressie hebben en die gaan ze fokken/kruisen met honden die mensagressie kunnen bevatten..dan kan je idd een hond krijgen die dier/mensagressie is ....Dat zou moeten stoppen ... Een stafford afschrijven omdat hij is zoals hij is is gewoon fout... Deze hond waren gefokt vanwege doeleindes en deze raseigenschappen zitten nog steeds in de hond....De baasjes moeten verantwoordelijk omgaan met hun honden en erkennen wat ze voor honden hebben...En niet met een staff lopen en de behandelen als een shi tzu. ...Deze honDen hebben een intolerantie naar andere honden en een verantwoord baasje moet daar rekening mee houden. ..kan of wilt dat baasje dat niet dan moeten ze zeker niet voor dit ras kiezen....

Marie

geplaatst op 24 februari 2017 | 11:21

De Amerikaanse pitbull....en dan pakken ze een foto van een bully....man man man....

Petra Hermkes

geplaatst op 24 februari 2017 | 09:53

Ik ken heel veel Malamuts en rottweilers die nog nooit vals zijn geweest , ligt allemaal aan de baasjes als honden het wel zijn.

S.Diever

geplaatst op 24 februari 2017 | 09:46

dit is het meest lachwekkende wat ik ooit heb gezien: op 1 de pitbull , plaats dan ook een plaatje van een pitbull want de hond op de foto is zeker geen pitbull !

Arno Arntz

geplaatst op 24 februari 2017 | 08:25

tekkels en chihuawa en andere kleine rassen zijn veel al erger als die grote honden ik heb al mijn leven lang herders en ben nog nooit door een herder zo maar gebeten .wel ben ik al tig keer door een klein ras gebeten zo als de pinkenees en door de York terriër dit zijn rassen die juist het meeste bijten maar waar van weinig meldingen komen om dat het om kleintjes gaat en de verwondingen wel mee vallen echter is het wel zo dat deze kleine honden ook het meest verpest wordt door hun baasjes .het onderzoek klopt van geen kant en is te eenzijdig om het een oprecht onderzoek te noemen .en om hier echt iets mee te doen .de herder is een makkelijke hond die zich graag laat trainen is zeer lief en aanhankelijk en zal niet zo maar bijten .alle honden laten duidelijke signalen zien al ver voor dat deze zou gaan bijten al ze zich ergens niet goed bij voelen nerveus zijn of wat dan ook .het zijn de mensen die deze signalen veel al niet zien of er gewoon geen aandacht aan geven en soms zelfs lachen om de rare kopen en trekjes die de hond laat zien .veel al zijn dit waarschuwingen de voor het bijten plaats vinden .maar door het negeren en het niet goed zien en lezen van deze signalen worden mensen gebeten en zie je ook aanvallen naar andere honden toe .dus geef niet de hond de schuld maar de mens .laat de mens eerst het gedrag van honden leren alvorens zij een hond mogen bezitten .dit zou nou een mooi les vak zijn op de scholen zo dat kinderen het al vroeg leren om later dit soort ongevallen te voor komen en uit te sluiten

an

geplaatst op 24 februari 2017 | 08:21

klote teckels ? waar slaat dat nou op, mijn teckels zijn goed opgevoed, en dat was mijn rottweiler ook die ik 12 jaar heb gehad t ligt niet aan de honden, maar aan de baasjes. en om nou de hondjes die niet vermeld staan slecht te gaan maken slaat al helemaal nergens op. deze hele top 10 slaat nergens op!!!! gewoon de baasjes aanpakken, en niet die arme dieren die verkeerd worden opgevoed.

Peter

geplaatst op 24 februari 2017 | 08:03

Zeker waar blijven de tekkels en chihuawa? Zijn inderdaad meer de kleinere honden. Maar dat wordt nooit vermeld. Belachelijke lijst. Als grote hond wordt gebeten door een kleintje moet je het dus maar accepteren. En inderdaad het ligt niet aan de honden maar aan de baasjes. Begin eens van pup af aan met socialiseren en desnoods cursus. En laat zwerfhonden in het land van herkomst want die zijn meestal ook niet sociaal

Marielle

geplaatst op 23 februari 2017 | 22:54

En waar blijven die kleine klote tekkels en chihuahuas?? Die zijn vaak nog erger dan deze allemaal bij elkaar!

Bart Bocken

geplaatst op 23 februari 2017 | 21:50

Dikke bullshit!! Zijn niet de honden die agressief zijn...het zijn honden in bezit van incompetente mensen!! Haal dit artikel van het net...jullie maken jezelf ermee belachelijk!!

de backer

geplaatst op 23 februari 2017 | 21:18

belachelijk ! meer heb ik er niet over te zeggen.

anita deneweth

geplaatst op 23 februari 2017 | 18:39

wat een onzin. we hebben nu onze vierde Duitse herder. Zijn allemaal zachtaardige karakters. Beter een lijst maken van kwaadaardige baasjes

priscilla

geplaatst op 23 februari 2017 | 16:10

Dit is echt onzin een hond word niet vals geboren maar vals gemaakt.

Erik

geplaatst op 4 februari 2017 | 20:04

Dankjewel Rian.

Rian

geplaatst op 1 februari 2017 | 10:26

Hoi Erik, kijk maar eens op www.2-of-a-kind.nl. Yolanda Bes heeft al heel wat mensen van hun hondenangst afgeholpen. Veel succes en ik hoop dat je binnenkort weer relaxt in het bos loopt.

Erik

geplaatst op 31 januari 2017 | 22:41

@Rian: Dat weet ik niet, maar ik wil de trucjes graag leren! Als je een link weet; graag!

Rian

geplaatst op 31 januari 2017 | 14:57

Beste Erik, veel mensen zijn bang voor honden, je bent niet de enige. Ik vroeger ook. Het is te naar voor woorden dat je niet meer lekker in het bos durft te wandelen. En al die eigenaren maar roepen van: 'Hij doet niks hoor!' Irritant hè? Weet je dat het wel mogelijk is om met een paar simpele tips en trucs van je angst af te komen?

georges

geplaatst op 31 januari 2017 | 14:55

Het is spijtig dat in deze tijd noch mensen zijn die bang zijn van honden en andere dieren maar ik geef toe je hond laten los lopen een gevaar kunnen zijn voor mensen die er bang van zijn veel honden voelen dit en door gegil en slaan naar de honden kunnen ze in tegen aanval geraken ze zijn dat niet gewoon.

Erik

geplaatst op 30 januari 2017 | 21:52

Dankjewel Rian. Ik ben bang van honden en durf niet meer in de bossen te wandelen om dat iedereen daar tegen de toegangsregels in zijn/haar hond laat los lopen. En dat gaat tot aan rottweilers aan toe.

Marten

geplaatst op 28 januari 2017 | 14:28

Ga weg man. Eerst zeg je dit over de Duitse Herder: ''Ze staan bekend als één van de mooiste en meest intelligente honden in de wereld, maar de Duitse Herder is ook één van de meest trouwe honden. Zodra deze hond zijn baas heeft gevonden heeft hij niets anders meer nodig. Voor vreemden kan deze grote hond intimiderend zijn, maar voor zijn familie is hij zeer zacht. Een geweldig mooi en trouw karakter, dit is een hond die je in huis wilt hebben''. En in dit 'Artikel' zeg je dit over de Duitse Herder: ''Wereldwijd is dit het ras dat het derde meest aantal slachtoffers maakt. Tevens stellen wetenschappelijke gedragsstudies vast dat het ras steevast bij de “five most likely to bite” behoort''. Weet wat je schrijft man.

Rian

geplaatst op 28 januari 2017 | 05:26

Hoi Erik, een beetje hondenbaas houdt rekening met haar/zijn medemens van wie er veel (terecht) niet gesteld zijn op loslopende honden. Ze gaan alleen los op het hondenstrand.

Erik

geplaatst op 27 januari 2017 | 19:24

@Rian: Zolang u ze maar niet onaangelijnd beweging geeft op openbare plekken vind ik het prima.

Rian

geplaatst op 27 januari 2017 | 15:55

Er bestaan geen gevaarlijke rassen, wel gevaarlijke bazen. Elke hond wordt met geduld en liefde een brave hond. Ik heb een Dobermann en een kruising Pitbull uit het asiel. Zou er niet over piekeren om ze te straffen! Ze doen het heel goed. Maar elke hond heeft veel beweging nodig om energie kwijt te raken en de begeleider (baas) moet ze de zekerheid geven dat ze bij jou veilig zijn. Pas als jij de hond waard bent, zal hij voor je staan.

georges

geplaatst op 24 januari 2017 | 09:45

Een hond slaan is geen manier van opvoeden ervan als een kind onhandelbaar en agressie vertoont is sla je hem ook niet half dood daarom blijf ik erbij voor je een dier koopt informeer je over het ras en als je een hond koopt ga ermee naar school zo leer je zelf hoe je moet omgaan met de hond.Dat ik een berghond koop is omdat ik van deze honden hou ze leven bij me binnen en zijn opgenomen als een familie lid nooit problemen mee gehad ze zijn wel zeer waakzaam en dieven zullen het met gevaar van hun leven inbreken en ook als je de kinderen of hun baasjes kwaad wilt doen .En heb respect voor het karakter van het dier mijn dieren kennen geen lijfstraffen

Doko

geplaatst op 24 januari 2017 | 00:10

Ik snap niet dat mensen op dit soort honden kicken. Onbegrijpelijk.

Erik

geplaatst op 17 januari 2017 | 12:12

6 en 24 zijn dezelfde?

Jeroen

geplaatst op 10 januari 2017 | 09:18

Wat men vergeet te melden, is dat er heel veel afhangt van de baas/ eigenaar van de hond en hoe hij of zij het opvoed.... Jammer dat er nog altijd mensen zijn die het kwade in honden naar boven willen en kunnen halen. Ik heb zelf een pitbull, of anders gezegd een knuffel-bull. Ze is super, luistert beter dan menigeen, en ze is gek op andere mensen en dieren. In de hond zit geen agressiviteit, dat word erin gefokt of erin gedrild door mensen!

Maringo

geplaatst op 25 augustus 2016 | 22:26

Omdraaien en terugbijten? Tja...spijtig om te zeggen maar dergelijke honden moet je halfdood slaan en even een minuutje ofzo ophangen aan een wurgtouw. Meestal gaat het nadien beter. Ikzelf zou het waarschijnlijk nooit over mijn hart kunnen krijgen maar ik heb het vroeger vaak genoeg gezien bij een hondenfokker/handelaar bij ons in de straat. Als die zo een echte bijter binnenkreeg (vaak binnengebracht door mensen die meermaals door hun eigen hond gebeten waren) dan kreeg die steevast een 'speciale behandeling'. Ik heb ooit gezien hoe een volwassen Rottweiler-reu werd binnengebracht door zijn baasje (die zijn arm nog in het verband had). De hondenkweker nam de hond aan, deed hem een wurgketting om de hals en wachtte vervolgens af...zogauw de hond in de aanval ging begon hij de hond tien tot vijftien minuten lang af te ranselen met zijn chicotte (zware zweep van nijlpaardenleer). Zogauw de hond de indruk gaf dat hij zich enigszins wilde onderwerpen, werd hij aan de wurgketting opgehangen gedurende anderhalve tot twee minuten...de eerste minuut spartelt de hond als een dolle, daarna wordt hij door zuurstofgebrek vanzelf kalmer. Op het moment dat de hond kalmer werd begon de fokker de gewurgde hond keihard in de oren te bijten (je gelooft het niet tenzij je het met eigen ogen gezien hebt)waardoor hij weer bij bewustzijn kwam...vervolgens kreeg hij nog even van de chicotte en dan werd hij neergelaten zodat hij weer lucht kreeg. De hond lag dan totaal uitgeput en naar adem snakkend op de grond...de fokker ging een paar meter verderop rustig op een stoeltje een sigaretje rollen. Uiteindelijk krabbelde de hond overeind, bibberend en compleet van z'n melk...dan lokte de fokker de hond bij hem, gaf hem een paar stukjes rauwe lever en liet hem drinken. Vanaf dat moment kon je er donder op zeggen dat die hond NOOIT meer naar hem zou grommen, laat staan bijten. Ik zeg niet dat het zo moet...toen ik het de eerste keer zag als jongen van een jaar of negen, ben ik huilend naar huis gerend...maar je moest het die ouwe kweker wel nageven, hij wist hoe je een bijter moest aanpakken.

georges

geplaatst op 11 augustus 2016 | 11:40

Welke honden men dikwijls vergeet te vermelden zijn de berghonden zoals de hond van het Kaukasus gebergte en andere als puppy zijn ze zo schattig eens volwassen heeft hij een sterke hand nodig en sla er niet naar hij draait zich om en pakt je zelf

Hou mij op de hoogte bij reacties.

Plaats je bericht

Lees hier ons privacy statement

Je reactie wordt verwerkt

Anderen bekeken ook

Deel jouw video of foto

Heb jij een leuke video of foto van je hond en wil je deze ook op de website hebben? Stuur deze dan in

Video Foto